Lysmaskar och burkletning

Hem»Resor»Nya Zeeland 2012»[post_title]

Vi spenderar en dag i Te Anau. Letar geocacher och besöker en lysmaskgrotta. Samt njuter av våren i Nya Zeeland.

Ahh, vilket väder! Strålande sol, klarblå himmel och ungefär 25 grader varmt. Barnen badar i sjön Lake Te Anau (den största av sydöns sjöar) som vi har utanför fönstret, överallt sitter folk och myser. Härligt!

Nya Zeeland 2012

Vyn bakom segelbåten kändes ovan

Promenad i Te Anau

Idag tog vi det lugnt. Åt en god frukost på hotellet och gick sen en lång promenad längs sjön och sedan mot hotellet igen genom ett villaområde. Så många fantastiska färger, allt blommar. Rododendronbuskar, stora som träd, i knallrött, rosa, vitt, beige och ljusrosa, tulpaner och syrener, penséer och kastanjeträdsblommor, allt i en skön färgsprakande röra.

Dessutom är allt så välordnat i Nya Zeeland, snyggt och prydligt. Inget skräp, fina strandpromenader, ordnade stigar i skogen, skyltar som tydligt talar om vad man får göra och inte, trevliga människor som säger ”Hej” när man går förbi, ja, jag kan fortsätta hur länge som helst.

Nya Zeeland 2012

Här blommar liksom allt samtidigt

Ett par cacheburkar blev det också på vägen. Varav ett par steg på en multicache som vi fortsatte på under eftermiddagen, det var liksom inte gångavstånd till de senare delstegen.

Vår i all sin prakt

Lysmaskar

På eftermiddagen tog vi båten Luminosa och åkte uppåt sjön för att titta på en grotta med lysmaskar. Coola varelser det där. Livscykeln tar ungefär ett år att fullborda. De börjar som ägg, fortsätter sedan som larv och därefter puppa för att sluta sitt liv som fjäril under en eller två dagar.

Fotografering var inte tillåten i grottan eftersom man då kunde störa lysmaskarna. Som tur var stod en snäll guide på slutet av turen som sålde en cd med kort från grottan tillsammans med ett kort på oss från grottöppningen. På väg in i grottan forsade en flod fram och gav ett öronbedövande ljud. När vi kom till lysmaskgrottan fick vi sitta i en båt och åka in i beckmörkret. Tyst (forsen hördes inte längre)och kolsvart förutom massor av gulgröna prickar i taket. Det såg ut som en stjärnhimmel.

På väg över Lake Te Anau

Burkletning runt Te Anau

Väl tillbaka på hotellet efter lysmaskturen bestämde vi oss för att ta en biltur och ta de sista två delstegen på multicachen. De tog oss till ett par fina utsiktspunkter vi annars hade missat.

Var kan den vara?

Middagen avnjöts på hotellet dit det var lagom långt att gå ):.