Västerås 2005 Regn

Weekend i Västerås 2005

Hem»Hänt på Mildasberg»[post_title]

Denna gång gick färden till Västerås. Vi hade fått varsitt dygn att planera för den andre men det skulle visa sig att saker inte alltid blir som man tänkt sig.

Dags att komma iväg ett slag igen. Denna gång hade vi valt att åka till Västerås. Lagom lång resa till en stad vi varit i förut. Finns mycket att se och vi gillar stadshotellet som verkligen ligger centralt vid Stora torget alldeles bredvid Domkyrkan. Att bara ta det lugnt och mysa var det som stod på schemat. Som det brukar med andra ord.

Vi hade tänkt vara borta två dygn och denna gång hade vi bestämt att vi skulle planera varsitt dygn för att göra det lite mer spännande. Ingen visste vad den andra hade planerat.

Västerås 2005 Vallby friluftsmuseum

Vallby friluftsmuseum

Först var det Marias dygn. Vi började när vi kom till Västerås att besöka Vallby friluftsmuseum. Det är en park dit man flyttat en del gamla byggnader och byggt upp en liten stad. En del djur, hantverksbutiker och caféer fanns att besöka. Vi spenderade några timmar med att gå runt och titta. Tyvärr var inte vädret det bästa men det gjorde inte så mycket.

När parken stängde åkte vi ner till hotellet och checkade in. Vi har bott på det här hotellet förr och liksom då blev vi trevligt bemötta. Vi tog det lugnt ett tag för att sedan bege oss ut för att köpa biobiljetter och få oss nåt att äta. Det blev Kinamat och eftersom vädret inte tillät några längre promenader gick vi tillbaks till hotellet och fortsatte kvällen där.

Västerås 2005 Regn

Det regnade en del. Bild från hotellet.

Skultuna

Egentligen hade Maria en del av sitt dygn kvar men hennes planer passade inte med det envisa regnandet så vi beslöt att gå vidare med Lasses planer. Ett par mil norr om Västerås ligger Skultuna dit vi nu åkte. En champangelunch i det fria var det tänkt men vi beslöt att hoppa över detta och istället besöka Skultuna messingsbruk för att på så sätt fortsätta att vara åtminstone lite torra. Skultuna bjuder på genuin bruksmiljö och det var mysigt att titta in i de små hantverksaffärerna och besöka Skultunas bruksmuseum.

Engsö

Vi åkte tillbaks till Västerås och fortsatte ut till Engsö slott. Engsö slott skryter med egna spöken och även om vi inte såg några spöken, men väl en fladdermus, fick vi en trevlig stund i historisk miljö.

Västerås 2005 Engsö slott

Engsö slott

Bredvid slottet ligger Engsö kyrka och den är väl värd ett besök när man ändå är där. Ser hur rika människor gjorde allt för att bli ihågkomna och försäkra sig om sin plats i himmelen.

Västerås 2005 Engsö Kyrka

Engsö kyrka

Efter detta åkte vi tillbaks till Västerås igen. Dags för middag på Mongoliska Barbeque Restaurang Jin. En massa mat senare och helt proppmätta vandrade vidare för att gå på bio. Vi såg på Sahara, en film om hjälten Dirk Pitt vi båda bekantat oss med genom otaliga böcker. En otroligt duktig person.

Inte heller denna kväll bjöd på promenadväder så vi fortsatte kvällen på hotellet istället.

Söndag och dags att åka hem. Maria ville åka till IKEA men Lasse lyckades prata sig ur det så inte mycket mer återstod än att åka hem.

Sammanfattningsvis om vår weekend i Västerås

En trevlig helg trots vädret. En bra idé var att planera varsitt dygn för att skapa lite mer spänning. Vädret kunde ju varit bättre och saker som minigolf fick vi tyvärr hoppa över denna gång. Västerås är en dock en rätt lagom stor stad så det finns alltid något annat att göra. Det finns en stor chans att vi förlägger en av våra framtida helger i Västerås igen.