I tre sköna veckor bryter vi av den svenska vintern och byter till Thailändsk sådan istället. Sol, 30 grader varmt och bara ta det lugnt är liksom något helt annat. Vi tror det kommer funka..

På den här sidan berättar vi lite om vad som händer och vad vi får uppleva längs vägen. Resmålen är nya för oss, även om konceptet känns bekant. Tre olika platser som skiljer sig rejält vad gäller möjligheter till andra aktiviteter än sol och bad, liksom folkliv. Vi tror det kommer passa våra sinnen utmärkt

Våra stopp denna gång

Det är skönt med semester!

Snäckor och sjöstjärnor

Idag tog vi hotellets egen buss ner till stranden. De åker tydligen till olika stränder och idag var det Emerald beach resorts strand vi kom till. En man mötte oss vid genomgången till stranden och visade alla faciliteter som badrum och duschar samt talade om att alla var som en familj här och att vi skulle känna oss hemma.

Såna här tomma stränder är det väl man drömmer om.

Stranden var långgrund kan man säga, visserligen var det lågt vatten men man kunde gå torrskodd över till de närmaste öarna vilket vi såklart gjorde. Denna strand var full av små snäckskal, och en del större. Massor av små eremitkräftor fanns det också.

En liten Robinson-ö.

Lasse badade på eftermiddagen då vattnet var ännu lägre än när vi kom och då fick han gå 50-60 meter ut för att vattnet skulle nå åtminstone till knäna!

Levande strandfynd.

Eter lunch som intogs på resortrestaurangen som stranden hörde till tog Lina och jag (Maria) en promenad i vattenbrynet. På ett ställe såg vi ett 20-tal sjöstjärnor! Så coolt att se dem i deras verkliga miljö.

Eftermiddagen gick fort och klockan 16 hämtade hotellbussen igen. Middagen intogs på hotellet för att sedan ta tidig läggkväll, alla var trötta efter en varm dag i solen.

Ja, just det, Lasse och jag spelade MIG på balkongen innan vi tog natt. Det är ett skojigt spel tycker jag!

Saturday, January 11, 2014 11:49:00 PM

Tigrar och varma källor

Idag var det dags för en heldagstripp i området. På programmet stod besök i ett tempel, bada i varma källor samt något som kallades ”Emerald pool”.

Bussen plockade upp oss på rätt Thailandstid och sen bar det iväg mot vårt första stopp. Det var ”The Tiger cave Temple”. Här hade man två val; antingen kunde man ta sig upp för 1237 trappsteg och få en vidunderlig utsikt från den nära 300 meter höga klippan. Eller så kunde man besöka själva templet och dess sevärdheter. Vi valde att dela upp oss. Lasse och Johan bestämde sig för toppen och Maria och Lina för templet. Val av aktivitet kan ha lite med platsburkar att göra möjligen. Sådant har ju hänt förut.

Vi började klättringen uppför. De första 100 stegen var löjligt enkla och korta men sen blev det snart värre. Att säga att det var brant var nog att underdriva. Gränsen mellan stege och trappa var hårfin, bara steglängden i sånt fall kanske. Efter drygt 700 steg var det en rejält trött Lasse som tvingades vila allt oftare. Kanske var det liite dumt att försöka sig på detta i värmen och med ett problem som hans, men efter att pustat ut ett slag gick det att ta sig ännu en bit. Det tog ca 35 minuter innan vi svängde runt den sista kröken och kunde se målet. Minst sagt nöjda kunde vi pusta ut och beundra den storslagna utsikten.

Utsikten skämdes inte för sig precis..

Man hade byggt en mäktig Buddhafigur på toppen och hur man fått upp allt vete sjutton. Nån typ av linbana kanske? Utsikten härifrån var verkligen minnesvärd och man såg långt ut över hav och åkrar som bredde ut sig nedanför. Krabi Town låg mellan oss och havet och såg inte särskilt stort ut. Vi lät kameran ta bilder och kikade på allt som fanns att se (tyvärr ingen platsburk dock) innan vi tog oss ner.

Vägen ner var betydligt lättare men man insåg ännu tydligare hur brant trappan verkligen var på sina ställen.

Brant, men mäktigt.

Under tiden gjorde Maria och Lina annat.  Dvs en tur i djungeln där munkarna bodde. Alla munkar hade varsin koja till egen boning. En del i grottor där de byggt en dörr för, andra i små ”friggebodar”. Där fanns också både plats för meditations- och tempelgrottor i olika storlekar. En tur in i det riktiga tigertemplet hanns också med där de blev välsignade av en buddistmunk.

Hyggligt stora träd.

Vi hann även med att leta efter ännu en plastburk(hittades inte den heller) innan bussen tog oss vidare mot nästa mål.

Efter ca 40 minuter var vi framme vid några heta källor vi skulle få testa att bada i. Det var en kort prommis genom skogen innan vi var framme i en skogsglänta där vattnet kom rinnande från ett litet vattenfall. Mineralerna i vattnet sägs föryngra kroppen och guiden (som påstod att han egentligen var åttio år) var ett levande bevis på det. Vi sjönk ner i det 40-gradiga vattnet och njöt, föryngring eller ej, men skönt var det!

Varma källor och en del turister..

Efter ännu en misslyckad burkjakt bar det iväg mot lunchen och dagens avslutande stopp. Lunchen bestod av en liten buffé som serverades direkt vid borden. Gott!

Det sista stoppet tog oss sedan till ”The blue and the Emerald pool”. De är resultatet av termisk aktivitet i området då vatten värms upp och tränger genom det mineralrika berget. Allt detta läste vi främst i texten till den Earthcache som visade sig ligga här, kul kunskap som gav extra dimension till besöket.

Vi vandrade de 800 meterna från parkeringen genom djungeln och nådde den första dammen. Här kunde man bada och vi var inte ensamma om man säger så. Men det var skönt och smaragdgrönt svalt vatten man sjönk ner i. Enligt beskrivningen i Earthcachen ändrar vattnet färg beroende på temperaturen, som i sin tur styrs av vattenflödet från den övre, blå dammen.

The emerald pool.

Efter ett bad tog Lina och Lasse sig till den blå dammen för att avsluta Earthcachen och försöka oss på en annan plastburk som skulle ligga där.  Den låg 500 meter längre in i djungeln men man hade gjort en fin och lättgången betongstig i princip hela vägen.

Den blå bassängen låg stilla mitt i en liten glänta. Och vattnet var verkligen blått. Här kunde man inte bada, bottnen var förrädiskt och vattnet var riktigt varmt då och då. En lustig sak var att det tycktes bubbla från botten när man klappade händerna. Kanske en tillfällighet, men det kändes verkligen som det var så.

The blue pool.

Vi tog oss tillbaks till bussen och sedan tillbaks till hotellet, nöjda efter en intressant och kul dag med massor av intryck.

Vi var alla rätt mätta av intryck från dagen och bestämde oss för att bara gå ner till affären och köpa något att äta på rummet istället. Tillsammans med lite gott kallt och sällskapsspel blev det en skön avslutning på ännu en mysig semesterdag.

Friday, January 10, 2014 11:37:00 PM

Big C och Musikquiz

Enligt väderleksrapporten skulle det bli åska och regn idag men vi vaknade som vanligt upp till en solig dag med klarblå himmel. Vi käkade frukost och träffade guiderna på hotellet för att stämma av vår planerade snorklingstur.

Idag hade vi även bestämt oss för att åka och handla på Big C, ett köpcentrum med allt (typ Coop Forum)och till fasta priser vilket passar oss som inte gillar det där att pruta. Vi tog lokalbussen dit vilket var en spännande upplevelse! Först skulle vi hitta en busshållsplats, sen skulle vi få bussen att stanna… Enligt guiden så skulle vi byta buss i Krabi Town ”men ibland kör chaufförerna hela vägen om ni bara säger vart ni ska”. Sagt och gjort! Vi talade om vart vi skulle och chauffören sa att han kör hela vägen, perfekt! I kurvorna fick man hålla i sig ganska bra för det gick undan. En Thailändska som gick på satt dock och slumrade till hela vägen och verkade inte bry sig nämnvärt. Betalade färden gjorde man när man gick av. Det var bara att kliva av bak och gå fram till chauffören, på trafiksidan, så vevade han ner fönstret och tog emot pengarna.

Det tog oss två timmar att handla klart på Big C. Det är kul att shoppa loss när det dyraste plagg vi köpte kostade 120:-. Annars blev det en del T-shirts för 40-50:-, fina nattkläder till Lina för 40:-, efterlängtade Hawaiiskjortor till Johan för 20:- osv. Vi handlade även lite förtäring innan vi skyndade oss till kassorna. I Thailand säljs inte alkohol mellan 14 och 17 nämligen och klockan började närma sig 14. Vi tog en taxi hem med alla grejor (hoppas att det får plats i resväskorna…) och då kom det faktiskt en regnskur.

1300 kronor kostade kalaset idag.

Vi hade sen en lugn eftermiddag med bad i poolen på hotellet.

Till middag tänkte vi oss ut på stan och hamnade efter en promenad runt på den restaurang där Fritidsresor hade musikquiz. Vi trodde nog att vi skulle kunna det ganska hyfsat med de kunskaper vi tillsammans har men… Ja,ja, man kan väl inte vinna allt!

Thursday, January 9, 2014 11:31:00 PM

Mot nya stränder

Idag var det så dags att byta lugnet och stillheten på Koh Mook mot det mer livliga (förmodade vi) Ao Nang. Båten skulle inte gå förrän 12 så det var en lugn förmiddag som stod på schemat. Vi åt, plockade ihop våra saker och gick ner till stranden för ett sista dopp i havet, i alla fall här, såklart.

Efter att vi checkat ut och gjort oss skuldfria tog vi en glass medan vi väntade på båten som skulle ta oss i land.

Koh Mook kan vi verkligen rekommendera för den som söker lugnet. Det finns inte särskilt mycket att göra här. Man kan så klart ta sig ut på närliggande öar och kommer man hit är Emerald cave ett måste anser vi. Hyr man en långtail-båt gör man det enklast för sig och för oss var det lite oklart om vakterna som ibland patrullerar ingången verkligen tycker det är en bra idé att paddla in där. 800 TBH för oss alla fyra är ändå inte särskilt mycket pengar (drygt 160 kronor). Även om rummen var rätt spartanska gillade vi dem. Men se till att ha tillägget med havsutsikt. Rummen som låg bakom kändes trista att sitta vid, inte mist för att toaletterna låg på baksidan av vår rad och fönstren där enbart bestod av myggnät… Maten på Koh Mook var billigare än vi gissade, ofta lite lägre än på Koh Lanta. Det kalla kostade mer än på Koh Lanta vilket är helt ok med tanke på transporterna kan man tycka. Skorna tog vi av oss när vi gick i land för en vecka sedan och satte inte på dem igen förrän vi kom iland på fastlandet idag (med undantag för våra långpromenader upp till Hill Top i kvällsmörkret).

Nåväl, efter den korta båtresan klev i land och in i den väntade minibussen som skulle ta oss till Ao Nang. Det tog ett par timmar innan vi plötsligt befann oss på ett nytt hotell.

Det första intrycket var att här hade vi bytt upp oss rejält i standard. Stor och fin entré med en jättestor reception. Incheckningen gick snabbt och vi blev visade till våra rum efter en kort genomgång av hotellets faciliteter och ”tänk-på-att”. Rummen vi fått låg vägg i vägg med varandra. Emellan rummen gick det att öppna en dörr som gjorde det till ett stort familjerum så att säga. Praktiskt! Rummen var av betydligt högre standard, även om vi hade lite svårt att förstå varför man satt in en öppningsbar ”fönsterlucka” mellan toa och själva rummet. Visst, innanför luckan låg ett badkar, men ändå…

Vårt nya hem. Bakom fönsterluckorna ligger toan. Hmm...

Vi gjorde oss hemmastadda och tog lite kallt innan vi bestämde oss för att gå en sväng för att leta upp en mini mart. Hittade en snabbt och blev väl förvånade över de klart höga priserna. Ölen kostade i princip som på systembolaget hemma! Men det visade sig att vi valde fel första butik att handla i. Även om nog Ao Nang visade sig ha de högsta priserna av de tre ställen vi besökte denna gång så var det inte riktigt så illa.

Vi bar upp grejorna till rummet och drog oss sen ner mot poolen för ett dopp. Det funkade bra.

Efter en så här fullmatad dag (eller hur…) kände vi oss rätt trötta. Vi beslöt därför att bara gå ner till en minimart för att köpa lite enkel middag som intogs på rummet tillsammans med lite kallt och sällskapsspel. Jo, det är verkligen jobbigt med semester!

Wednesday, January 8, 2014 11:26:00 PM

Sol, bad, massage och en grotta

Efter förra inlägget följde två riktigt lata dagar som båda gick i samma spår. En relativt (nåja) tidig frukost och sedan förflyttning ner till mot stranden (säkert minst 60-70 meter).  Sol, läsning och bad på förmiddagen innan det var dags att dra sig mot strandbaren (ca 20 meter) för lite kallt och en lättare lunch. Tillbaks till sanden och slappa fram till fyratiden eller så. Sedan tillbaks till rummet för lite kallt, sällskapsspel och inväntande av solnedgången innan det var dags för middag på hotellet. Efter middagen drog vi oss tillbaks till rummet och satt ute och njöt av de sista Thailändska aftontimmarna innan det var sovdags. Några inte allt för ansträngande dagar med andra ord…

En av semesterns finaste solnedgångar.

Idag var det dock dags för ett avbrott. Efter frukosten klev vi ner mot stranden och hoppade på en longtail-båt som Maria bokat. Vi skulle göra ett nytt försök att besöka Emerald cave. Nu var det lågvatten och en mer organiserad tripp så chanserna kändes ju lite bättre åtminstone.

Klipporna såg onekligen lite lustiga ut.

Vi vadade ut till båten och den mullrade igång. Vi konstaterade att klipporna ser väldigt annorlunda ut i lågvatten, där vi paddlade sist stack det upp klippor idag. När vi kom fram lade vi till vid en annan longtail-båt och vår guide utrustade oss med flytvästar och sig själv med en livboj samt ficklampa.

In där!

Sen plumsade vi ner i sjön (bara lite lätt oroade över att tappa glasögonenen, simma in i maneter eller att oceanpac-bagen skulle läcka och kameran bli förstörd av saltvatten). Guiden simmade före med ficklampan (om han bara kunde tända den också…) in i den mörka grottöppningen. Efter ca 80 m kom vi ut i friska luften igen i en ”krater” ungefär 70 m i diameter.

Högt i tak kan man säga.

Det fanns en fin helt orörd sandstrand på hälften och på den andra hälften djungel. Kraterns växtbeklädda bergväggar reste sig 300 m upp i luften och vi funderade på om det skulle gå att ta sig därifrån om det var högvatten eller om grottan rasade igen… Vi passade även på att ta en geocache när vi ändå var här. Tur att vi bokade en båt och fick se detta!

Ut där!

Hemma igen fortsatte vi vårt lata strandliv. Maria passade även på att ta en ryggmassage som var mycket väl värda de 50 kronor det kostade!

Avslutningsmiddagen på Koh Mook intogs hos familjen på Hill Top. God mat, stora portioner och billigt även denna gång. Nu gång var restaurangen full och de fick tacka nej till flera gäster, tur att vi kom i tid!

Tuesday, January 7, 2014 11:16:00 PM

Promenerande och nya platser

Idag verkade det som andra också kommit på att äta lite tidigare kan ha sina fördelar, eller så var det fler som skulle lämna platsen under förmiddagen. I vilket fall var det betydligt ljudligare stämning idag.

Efter en god frukost funderade på vad vi skulle hitta på. Vi hade fortfarande inte full koll på restaurangen vi blivit tipsade om, även om den fanns med i GPS:en (open streetmap kan verkligen vara en källa av kunskap att ösa ur, särskilt om turister varit här förut och märkt ut sina egna points of interest). Vi beslutade oss därför för att ta en tur över ön och spana in omgivningarna. Utrustade med vatten, GPS och kamera gav vi oss således iväg.

Ön är inte stor, ca 5 km i norr/söder och ett par km i Ost/västlig riktning. Vi tänkte oss tvärs över eftersom det var där det fanns vägar. Djungeln och bergen såg svårforcerade ut om man säger så.

Restaurangen hittades ett femhundratal meter in längs vägen, eller stigen kanske man hellre ska säga. Den såg mysig ut där den låg mitt i ”bushen” och vi gjorde en mental note om att återvända innan vi fortsatte vidare på vägen som nu faktiskt liknade en väg.

Vägen blev riktigt bra till slut.

Det var varmt minst sagt men ändå skönt att röra på sig lite. När vi närmade oss andra änden insåg vi att det var här folket levde på ön. Gott om bostäder som var placerad på pålar i vad som såg ut att vara en mindre flod andra delar av året. Lite annorlunda är väl det bestående intrycket. Vi vandrade vidare och stannade till vid en mini mart för att inhandla lite kallt. Betydligt billigare än vid ”vår” strand... Märkligt...

Boende ála Thailand.

Vi tog oss längs vägarna som fanns i GPS:en och vandrade sakta tillbaks i värmen. Totalt var det väl bara ca sex kilometer, men det kändes betydligt längre.

Väl tillbaka var det läge att gå in i semestermode igen. Lite kallt, sällskapsspel och bad helt enkelt. Funkade igen!

Vid femtiden började det suga lite i magen och vi plockade fram den mentala noten och utrustade oss med ficklampa (det blir verkligen mörkt här) och begav oss upp längs stigen till Hilltop restaurant.

Det var en riktigt trevlig upplevelse. En familjerestaurant där hela familjen hjälpte till. Pappan tog beställningarna och pekade ut spindlar (stooora) och annat djurliv, mamman fixade maten och barnen serverade, underhöll och tog betalt. Supergott och billigt. Detta i kombination med miljön gjorde detta till en höjdare tyckte vi.

Hilltop restaunant.

Det var en mycket nöjd och mätt familj som vandrade tillbaks till hotellet i mörkret. Återståendet av den tillbringades i lugn och stillhet på uteplatsen med kaffe och lite annat gott. En typiskt thailändsk semesterafton med andra ord.

Saturday, January 4, 2014 11:02:00 PM

Upptäckter och en solnedgång

Idag testade vi att käka frukost lite tidigare för att undvika den värsta rusningen. Det kändes som det lyckades hyggligt åtminstone. Det är när man känner att behov av att lösa sådana här rätt obetydliga problem man inser att man verkligen lämnat vardagen bakom sig på något vis.

Efter frukosten började vi med att utforska utkanterna av området. Vi tog med oss en kamera och tog oss mot den norra änden av stranden (inte långt nej…) Det var lågvatten och mycket strand att utforska. Vi såg en hel del krabbor av den sort som är så vanlig på Khao Laks stränder också, men även lite småfisk, eremitkräftor och annat. Längst bort låg även en samling tält vi gissade man kunde hyra in sig på om man ville ha ett riktigt billigt boende.

Kräftkonvent.

Vi gick tillbaka mot hotellet och Maria och Johan fortsatte inåt ön längs vägen för att se om de kunde hitta restaurangen vi fått tips om. Lasse och Lina hade upptäckt hotellets WiFi och satte sig ner och utforskade det lite närmre istället.

Mätta av dagens utforskande tog vi oss ner till stranden igen för lite bad, lunch och sol. En typisk eftermiddag i semesteranda med andra ord, och dagen toppades även med en skaplig solnedgång som syntes fint från vår uteplats.

Det har faktiskt varit lite ont om dessa.

Kvällen avslutades på liknande sätt. Mat på stranden, lite sällskapsspel och mys i största allmänhet.

Friday, January 3, 2014 11:57:00 PM

Eremitkräftor och uteservering

Ännu en lat och solig dag på stranden. Åt frukost vid nio, som alla andra. Konstaterade att vi nog ska äta lite tidigare i morgon för att slippa trängas…

Vi hade tänkt oss att dagens äventyr skulle ta oss till Emerald cave, en ”grotta” som ligger en dryg kilometer norrut härifrån. Det är ingen grotta i egentlig mening, men man når den genom att ta sig genom en ca 80 meter lång tunnel genom berget från havet. Vi hyrde kanoter och paddlade iväg längs stranden och de höga klipporna som sträckte sig hundratals meter rakt upp i luften. Det var inte utan att man kände sig rätt liten.

Tyvärr skulle det visa sig att vi ju hade lite dålig koll. När vi kom fram var vattnet allt för högt för att en kanot skulle komma in och de som guppade framför öppningen i flytvästar såg också ut att tveka eftersom öppningen bara var någon knapp halvmeter eller så. Vi kände ändå oss lite dumma över att ha missat det där med hög och lågvatten. Här skiljer det ju åtminstone tre-fyra meter vilket gör stor skillnad i fall som dessa.

Det var bara att lite molokna paddla tillbaks igen. Men att kalla det bortkastat var ju lite synd. Vi fick en fin paddeltur och som sagt var ”saker blir inte alltid som man tänkt sig, men det blir oftast bra ändå...”

Åt lunch i strandbaren. Badade. Drack lite kallt. Testade poolen. Läste. Tittade på Doktor Spock mm…

Lina och jag (Maria) avslutade dagen med en Thaimassage. Thaimassagen ska ge avslappning och energi genom akupressurpunkter och stretching. Avslappning, nja… Hade alldeles för många smärtsamma punkter för det. Men efteråt, dagen efter, kändes det mycket bättre.

Middagen intogs på hotellet. De dukade upp med bord direkt på stranden och serverade förutom den vanliga menyn en BBQ med dagens fångst. Bara att välja! Johan och jag åt nygrillad vit snapper. Ursmarrigt!

Middag på stranden.

I mörkret efter middagen tog vi ficklampan i näven och gick en sväng på stranden.  Så många och så stora eremitkräftor har vi aldrig sett förr! Det vimlade av dem och man fick passa fötterna för att inte råka trampa på någon kräfta. De största var säkert 8-9 cm i skalet och de minsta mindre än en cm. Riktigt coola djur det där. Smart att byta skal istället för att bygga nytt, recycling!

Thursday, January 2, 2014 11:50:00 PM

Nya vyer och intryck

Idag var det byte av hotell som stod på tapeten. Vi gick upp lite tidigare än vanligt för att hinna plocka ihop det sista, äta frukost och checka ut innan vi skulle bli upphämtade klockan 9 (Thailändsk normaltid alltså, vilket innebär runt 30 minuters differens eller så, ibland mer.)

Allt gick relativt smärtfritt och efter att vi övertygat receptionisten att gårdagens galamiddag faktiskt redan var betald av resebyrån var vi utcheckade och klara, och det i god tid till upphämtningen av den arrangerade transfern.

Sammanfattningsvis måste vi nog säga att vår första vecka varit riktigt trevlig och positivt överraskande. Mysiga rum och väldigt trevlig personal gör detta till ett hotell vi inte skulle ha något problem att rekommendera till andra, åtminstone om man uppskattar lite mer stillhet, inte har något emot att gå tio minuter till matställen och affärer och klarar av att stranden i den absoluta närheten enbart är användbar från halvt högvatten. För oss vägde verkligen det positiva över och vi tar med oss en lyckad första vecka med oss hem.

Taxin var i tid, t.o.m. i strikt svenskt mått och efter att de trixat in vårt bagage bar det iväg. Färden gick norrut över Koh Lanta, passerande färjorna med dess långa väntetider, upp norrut till den större vägen, vändande söderut och fortsättande genom det, vid det här laget, välbekanta landskapet, för att slutligen landa i en liten ort/hamn.

Där var vi framme nära prick på utsatt tid, 12.30. Man upphör aldrig att förvånas. Väl framme vidtog ca 40 minuters väntan (nu kände man igen sig, skönt!) innan bussen med nytillkomna med flyget från Sverige anlände.

Charlie beach resort. Våra rum syns till vänster.

Äntligen kunde vi kliva i båten som skulle ta oss på den ca 30 minuter långa färden till Charlie Beach på Koh Mook och dagens slutmål. Vi vadade i land på en strand som lovade gott och tog oss upp till receptionen för att checka in. Det gick smidigt att få våra rum, som denna gång ligger med fin utsikt över stranden, ett drygt stenkast från strandlinjen. Den placeringen funkar.

Det första intryck vi fick annars var väl att personalen verkade lite mer blasé här, kanske pga. av gårdagens nyårsfirande? Rummen låg verkligen jättefint men mysfaktorn kändes ändå betydligt sämre på något vis. Lite mer bedagat? Eller så hade vi lite för höga förväntningar kanske.

Efter att gjort oss hemmastadda var det dags att testa stranden. Den funkade utmärkt! Inget att klaga på precis. Innan middagen testades lite sällskapsspel och det måste varit något fel på frågorna, det var både Lasse och Lina helt övertygade om…

Middagen intogs på hotellet och i efterhand insåg vi att det var lite för tidigt enligt deras normalrytm. Här ska man tydligen äta lite senare för att det ska funka bäst. Det får vi testa lite senare i veckan.

Uteserveringen ställdes i ordning till kvällen vilket vi ännu inte fattat.

Innan vi helt drog oss tillbaks till rummen gick vi en sväng på stranden och spanade in djurlivet som erbjöds i form av eremitkräftor, krabbor och annat man inte ser hemma.

Att bli kload av en sån här krabat känns....

Så var ännu en dag full med minnen och intryck till ända. Allt som återstod var att njuta av de sista timmarna innan det blev dags att testa sängen.

Wednesday, January 1, 2014 11:40:00 PM

Konfettiregn och eldshow

Eftersom hotellet idag höll både mat- och poolstängt för att förbereda inför nyårskvällens begivenheter tog vi bussen till stranden istället.

Här har visst varit förut.

Vi hittade ett par schyssta stolar och beställde varsitt glas iskall nypressad juice. På Koh Lanta är strandlinjen ”fredad” vilket innebär att inga solstolar eller parasoll får finnas på stranden permanent. Istället har alla små restauranger ett tiotal stolar av varierande sort och kvalitet att låna ut till gäster. Hyran för solsolar och parasoll var alltså en god dricka för hela stunden på stranden, helt ok!

Krabbspaning.

När vi kom tillbaka till hotellet förbereddes kvällen för fullt. Dansgolv lades ut, buffékök fixades fram, baren flyttades närmre händelsernas centrum och glitter i massor sattes upp. Temat för kvällen var Moonlight 007. Klädsel; sober casual i svart, vitt och glitter. Pris till bäst klädsel utlovades.

Nyårsfina damer.

Vi satt och spelade och chillade på vår utanför innan det blev dags att byta om och strosa ner till restaurangen, finklädda, glittriga och laddade för att ta farväl av 2013 och välkomna 2014. Det var dukat med satängdukar i vitt och guld och fint vikta servetter i guld. Pinnar invirade i silverglänsande folie krönte verket (Ernst skulle varit stolt!)

Kvällens värdpar/lekledare hälsade oss välkomna på bästa galamanér i långklänning och svart kostym. Under middagens gång spelades det bingo och lektes lekar som tyvärr kanske inte passade oss tråkiga nordbor om vi inte fått ett par rejäla innanför västen. Det var inte helt lätt för lekledarna att hitta frivilliga!

Två stora plus fanns. Ett- Maten. En buffé med thaimat av alla de slag. Kockar som grillade fisk och kött allt eftersom, till och med vårrullar som fixades direkt på plats.

Två- Musiken. En stråkorkester bestående av fyra unga thailändare som spelade alldeles fantastisk klassisk musik under större delen av middagen. Strax innan midnatt delades det ut partykonfetti (såna där små flaskor där man drar i ett snöre och det kastas ut en massa konfetti ur) som skulle skjutas av vid tolvslaget.

Vi har aldrig upplevt nyårsraketer med denna förgrund förut.

Så var det dags… … 3…2...1… GOTT NYTT ÅR! Hotellet hade ordentligt med fyrverkerier och när de var slut fanns det en hel del att titta på längre nedåt ön och över vattnet seglade thailändska ljuslyktor.

Eldshow

Det nya året inleddes med en eldshow och sedan var det dags att nanna kudden för dem som skulle upp hyfsat tidigt för att byta hotell…