Nya vyer och intryck på Koh Muk

Hem»Resor»Thailand 2013»[post_title]

Vi byter hotell och reser till barfotaön Koh Muk. Nytt hotell, nya vyer och nya vanor. En dag full av nya intryck!

Idag var det byte av hotell som stod på tapeten. Vi gick upp lite tidigare än vanligt för att hinna plocka ihop det sista, äta frukost och checka ut innan vi skulle bli upphämtade klockan 9 (Thailändsk normaltid alltså, vilket innebär runt 30 minuters differens eller så, ibland mer.)

Allt gick relativt smärtfritt och efter att vi övertygat receptionisten att gårdagens galamiddag faktiskt redan var betald av resebyrån var vi utcheckade och klara, och det i god tid till upphämtningen av den arrangerade transfern.

Sammanfattningsvis måste vi nog säga att vår första vecka varit riktigt trevlig och positivt överraskande. Mysiga rum och väldigt trevlig personal gör detta till ett hotell vi inte skulle ha något problem att rekommendera till andra, åtminstone om man uppskattar lite mer stillhet, inte har något emot att gå tio minuter till matställen och affärer och klarar av att stranden i den absoluta närheten enbart är användbar från halvt högvatten. För oss vägde verkligen det positiva över och vi tar med oss en lyckad första vecka med oss hem.

Resan till Koh Muk

Taxin var i tid, t.o.m. i strikt svenskt mått och efter att de trixat in vårt bagage bar det iväg. Färden gick norrut över Koh Lanta, passerande färjorna med dess långa väntetider, upp norrut till den större vägen, vändande söderut och fortsättande genom det, vid det här laget, välbekanta landskapet, för att slutligen landa i en liten ort/hamn.

Där var vi framme nära prick på utsatt tid, 12.30. Man upphör aldrig att förvånas. Väl framme vidtog ca 40 minuters väntan (nu kände man igen sig, skönt!) innan bussen med nytillkomna med flyget från Sverige anlände.

Thailand 2014 Koh Muk Charlie Beach

Charlie beach resort. Våra rum syns till vänster.

Framme på Charlie Beach

Äntligen kunde vi kliva i båten som skulle ta oss på den ca 30 minuter långa färden till Charlie Beach på Koh Muk och dagens slutmål. Vi vadade i land på en strand som lovade gott och tog oss upp till receptionen för att checka in. Det gick smidigt att få våra rum, som denna gång ligger med fin utsikt över stranden, ett drygt stenkast från strandlinjen. Den placeringen funkar.

Det första intryck vi fick annars var väl att personalen verkade lite mer blasé här, kanske pga. av gårdagens nyårsfirande? Rummen låg verkligen jättefint men mysfaktorn kändes ändå betydligt sämre på något vis. Lite mer bedagat? Eller så hade vi lite för höga förväntningar kanske.

Efter att gjort oss hemmastadda var det dags att testa stranden. Den funkade utmärkt! Inget att klaga på precis. Innan middagen testades lite sällskapsspel och det måste varit något fel på frågorna, det var både Lasse och Lina helt övertygade om…

Middagen intogs på hotellet och i efterhand insåg vi att det var lite för tidigt enligt deras normalrytm. Här ska man tydligen äta lite senare för att det ska funka bäst. Det får vi testa lite senare i veckan.

Thailand 2014 Koh Muk Charlie Beach

Uteserveringen ställer man i ordning till kvällen vilket vi ännu inte fattat.

Innan vi helt drog oss tillbaks till rummen gick vi en sväng på stranden och spanade in djurlivet som ön erbjuder i form av eremitkräftor, krabbor och annat man inte ser hemma.

Thailand 2014

Att bli kload av en sån här krabat känns….

Så var ännu en dag full med minnen och intryck till ända. Allt som återstod var att njuta av de sista timmarna innan det blev dags att testa sängen.