Norrsken, en turistfälla och ett avslut

Igår hade vi gått och lagt oss när vi hörde röster, knackningar och steg i korridoren utanför rummet. Det är ett tämligen lyhört hotell så man hörde tydligt vad de sa. Det visade sig vara reseledarna till en bussresa som väckte sina deltagare med orden "Northern light!". Vi studsade upp och sprang ut i den kalla natten och där var det faktiskt! En stor föreställning av grönt skimmer över bitvis hela himlen. Så det visade sig att Norrsken inte är fejk trots allt :).

Somnade sedan nöjda och vaknade till frukostdags. Tog det tämligen lugnt eftersom vi hade en rätt kort resa totalt ner till Reykjavik med bara ett stopp inplanerat på vägen. Lämnade därför hotellet först vid tiotiden och satte av mot Þingvellir natinalpark, den sista av "attraktionerna längs gyllene triangeln som vi ännu inte besökt.

Nåt gick dock snett med GPS:en. Vi slog in koordinaterna och den angivna ankomsttiden på en timme kändes vettig. När afalten efter en stund övergick i äckligt smal grusväg blev vi dock misstänksamma. Körde några kilometer till innan vi ändå tänkte att nåst måste vara galet. Först då började vi jämföra var vid var med var vi borde vara och såg att det nån stans blivit rejält fel. Gjorde om navigeringen och nu såg det plötsligt bättre ut! Vill ju skylla på tekniken men det känns väl som nån siffra blev fel första gången. Av det lär man sig; dubbelkolla vad du gör.

Vägvy. Man börjar nästan bli van.

Efter en bonustimme på vägen var vi framme. Oj vad bilar och folk det var här. Första känslan var helt enkelt; "vi drar direkt, detta är inget för oss!". Stannade ändå och betalade parkeringen via nätet innan vi följde strömmen av människor upp mot besökscentret. En fin plats i övrigt var det får man väl tillstå.

Utsikt från besökscentret.

Kyrkan, Sommarresidentet och nationalkyrkogården.

Þingvellir är platsen där man en gång i tiden (fram till 1798 faktiskt) höll Alltingen så att säga att platsen andas historia är att underdriva en smula. Det var en märklig känsla att stå på platsen och förställa sig tillbaks till vikingatiden och hur det såg ut, lät och doftade då. Þingvellir ligger också i sprickan mellan de Euroaasiatiska och amerikanska tektoniska kontinentalplattorna och förkastningen som gig igenom området visade tydligt på detta. När vi bättre anpassat oss till folkmassan gick vi en sväng i området tydligt fäljande de breda grusade och asfalterade stigarna som fanns i området. Det var inte tillåtet att beträda något annat och man kunde se spår at tidigare slitage når området kanske var lite mer öppet än nu. Det fanns dock vandringsleder man kunde gå som tog en längre ut i områdets natur.

Alltingsplatsen. Man anar historiens vingslag.

Vi blev dock fort riktigt mätta på detta. Der här typen av tursims är nog inte för oss egentligen. Därför satte vi oss i bilen istället och styrde ner till hotellet i Rykjavik som vi först besökte.

Det kändes nästan som att komma hem. Vi fick rummet nästan dörr i dörr med det vi hade sist och allt kändes hemtamt. Tog det lugnt och laddade för en avslutningsmiddag. Det blev en femrätters på "Resto" som utöver att ha riktigt bra betyg på Tripadvisor även låg typ 100 meter ifrån hotellet. Supergott och supernöjda kollade vi in Aurora-appen och det såg ut att bli en särdeles lovande norrskens-kväll. Staplarna var högre än de varit under hela tiden vi varit här. Kanske kunde man se något, trots att vi befann oss mitt i en storstad?

Norsken över centrala Reykjavik.

Vi tog oss ut fram emot 22-tiden och gick ner mot vattnet. Vårt hotell ligger lite öster om själva centrum och rakt ner ligger en tämligen oupplyst bukt med havet i norr. Det var massor med folk (turister med mobiler och kameror) som stod längs stranden och kikade ut över havet. Till en början var det enbart svaga skimmer på natthimlen och som kunde tolkas som tunna slöjmoln men när vi väntat ett slag satte showen igång på allvar med norrsken över hela himlen!

Norrsken åt andra hållet från där vi stod.

När det hållit på nån knapp timme dog det plötsligt ut och lite frusna beslöt vi oss för att det fick räcka för idag. Nu hade vi åtminstone fått se norrsken två nätter i rad. Men det var väl lite som någon receptionist i norr sa till oss; antingen får man se Lunnefåglar eller så kan man få se Norrsken; båda är svåra att kombinera.

Posted by Lasse Saturday, September 22, 2018 11:17:00 PM
Comments are closed on this post.