New York 2014

En vecka i New York med dottern. Intensiva dagar med tidsomställning som gjorde att vi vaknade mitt i natten och verkligen kunde uppleva staden som aldrig sover.

• New York, New York, New York!

Vi är framme i New York! Efter en lång resa tvärs över Atlanten är vi här! Vad ska vi hitta på denna första dag?

Dagens resa startade som vanligt med frukost på Mc Donalds på Arlanda efter incheckning och bagagedrop. Det höll på att sluta utan telefon eftersom den var försvunnen när backen kom ut på andra sidan av säkerhetsspärrens genomlysningsband. Till slut hittades den dock på golvet under maskinen, tur det!

Resan gick smidigt hela vägen till NY Penn station. Därifrån gick vi till hotellet som låg 10-14 kvarter bort.  Vi gick lite för långt och fick ta vägen en bit tillbaka igen. Men till slut kom vi rätt!

Radio City Apartments, trevligt ställe ett par kvarter från Times Square. Vi har ett litet kök med  det som kan behövas om man vill ha ett enklare självhushåll, kyl och frys. Perfekt!

Idag bestämde vi oss för att fräscha upp oss efter resan och bara ta en sväng på stan. Köpte med oss mackor från Subway och satte oss i trappan mitt på Times Square och tittade på folkvimlet och alla reklamskyltar. Tog sedan en ganska tidig kväll och somnade runt nio. New York suger musten ur en.

New York 2014

• Måndag i staden som aldrig sover

Vi tillbringar vår första heldag i New York. Vaknar tidigt och utforskar staden som aldrig sover. Besöker Macys, Chinatown och en massa annat.

Vaknade när det var dags att gå upp hemma i Sverige men lyckades efter nån timme somna om till kl 05:15 New Yorktid. Lina vaknade också tidigt så vi gjorde oss i ordning och gick ut för att leta upp en Starbucks där vi kunde äta frukost redan vid 8-tiden.

Idag var det dags för lite shopping. Men först gick vi och skaffade biljetter till musikalen The Lion king, onsdagkvällens begivenhet. Toy’s R us är en gigantisk, fyra våningars leksaksaffär med bland annat ett pariserhjul i mitten. På en av våningarna står en tre meter hög dinosaurie. Man blir som barn på nytt!

New York 2014 Staden som aldrig sover

Lunchen intogs på Olive Garden, jättegod pasta.

New York är en intensiv stad, aldrig tyst, alltid full fart runt omkring. Höghusen är stora och människorna vi träffat på vänliga. Så långt en kul stad. Man förstår varför den kallas staden som aldrig sover.

På eftermiddagen åkte vi tunnelbana till Macy’s och Victoria’s secret. För att utnyttja metrokortet ordentligt åkte vi vidare till Chinatown och Little Italy innan fötterna sa stopp och ville hem och vila.

Lina tog ett bad och somnade tidigt. Jag tog en promenad till för att införskaffa mjölk och Fruit loops till frukost. Tidig kväll för mig också sen. Man blir trött av alla intryck och sorlet som aldrig tystnar.

• Fruit loops, macaroni & cheese och muffins

Vi utforskar amerikansk mat med frukostvanor som Fruit loops. Vi går en lång tur genom New York och besöker Central Park.

Tänk vad svårt det kan vara för kroppen att ställa om sig till rätt tid. Vi vaknade båda två mitt i natten och kunde inte somna om på ett par timmar. Nåja vi somnade om till slut och sov en stund till fram emot morgonkvisten.

Frukosten idag intogs på rummet och bestod av mjölk med Fruit loops och morötter. Amerikanskt sött, ”nyttigt” och ganska gott.

New York 2014

Förmiddagen ägnade vi åt lite shopping. Lina inhandlade en vinterjacka på GAP, jättefin.

På vägen gick vi förbi Bryants park där det fanns massa små bodar med allt möjligt. Bland annat fanns det flera stycken med julgransprydnader av alla de slag. De kostade från $5 styck så det måste kosta en del att klä en julgran sådär riktigt amerikanskt! I mitten av bodarna fanns en skridskobana där glada människor åkte runt, runt, runt.

Tillbaka på hotellet för att lämna av våra inköp och äta lunch. Vi fortsatte dock den amerikanska stilen med att äta macaroni & cheese och en blåbärsmuffins.

Central Park

Tog Metron till 110 St och kom då nästan direkt in i övre västra hörnet av Central park. Central park är ca tre kvadratkilometer stor. Det finns en stor sjö och flera mindre, många fina stigar, broar och stenvalv. Man förstår att New Yorkborna behöver denna oas med all grönska och en stund av egen stillhet. Vi såg en massa grå ekorrar, ett par jordekorrar (Piff och Puffs kusiner) och även ett par vattensköldpaddor som satt på en sten i ett av vattendragen.

Efter halva parken sa fötterna stop och benen var stumma så vi tog därför Metron tillbaka igen. Nedre halvan får vi utforska en annan dag.

Efter att ha vilat fötterna  och spelat MIG en stund åt vi middag på Thank’s God it’s Friday, TGIF. Hamburgaren var jättegod. Dock går absolut poängen i pommesfrittesduellen till Sverige!