Mildasberg

Vår reseberättelse

Expresståg, regn och Imagine

Saturday, November 1, 2014 9:31:00 PM

Tidig start idag med att packa resväskorna och checka ut från hotellet. Vi hade bestämt oss för att äta frukost på McDonalds idag. Amerikanska pannkakor med smör och sirap, äggröra, scones med jordgubbssylt och en kaffe till det. Smaskens!

Det här med Metron... det är tydligen inte riktigt lika lätt som det skulle kunna vara! Vi hade kollat vilket tåg vi skulle ta men uppenbarligen missat det där med express vs local. Tåget gled fort förbi 72th street och 95th street och 105th street...vid 125th street klev vi av och bytte till tåget downtown igen. Ja, ja, vi har utnyttjat våra Metrokort ordentligt i alla fall.

Strawberry fields, minnesplatsen för John Lennon, visade sig verkligen inte från sin bästa sida i dag. Regnet öste ner och vi var båda genomblöta så vi vände åter till hotellet. Hämtade våra väskor och begav oss mot flygplatsen istället.

På väg hemåt igen efter en intensiv vecka i New York.

Madame Tussauds och Halloween parade

Friday, October 31, 2014 9:23:00 PM

Efter sedvanlig frukost bestående av fruitloops och mjölk gav vi oss iväg mot Madame Tussauds vaxkabinett. Det är fascinerande hur de lyckas att få vaxdockorna så lika sina förlagor. Vi träffade på John Wayne, Marrilyn Monroe, Janis Joplin, brittiska kungafamiljen och USAs president med hustru. Lina cyklade även en sväng med ET.

Lunchen intogs på Planet Hollywood, gissa vad? :) Rätt, hamburgare! Idag slog vi på stort eftersom det blir som avslutningslunch/middag för oss, vi tog efterrätt. Fantastiskt god varm brownie med vanilj och chokladglass och en hög med grädde med både choklad- och kolasås ringlad ovanpå. Det vi missade var att varje portion var gjord för två... Vi fick i oss det mesta trots det och rullade hem för en paus innan Highlinepark och Halloweenparaden ikväll.
Tog Metron ner till  14th street och gick mot The high line park. På vägen möter vi mängder av utklädda människor i ansiktsmasker med eller utan övrig förklädnad. Både vuxna och barn (från bebisåldern sittande i bärsele) utklädda till spöken, monster, spindelmän, djur av olika slag en var ett träd med mossa, grenar och blad. Och alla går helt naturligt omkring i storstan... Som en zombieapokalyps fast lugnare.

Vi smet in på Chelsea market som även den var Halloweendekorerad. Det var ett mysigt ställe jag önkar vi haft mer tid till.

The Highline park visade sig inte från sin bästa sida idag, smådugg, blåsigt och nästan skymning. Parken är gjord på en bit nedlagd järnvägsspår, säkert ett par kilometer lång men bara max tio meter bred och dessutom nio meter upp i luften. New Yorkborna tar verkligen alla chanser att bygga små oaser med grönområden i staden.

Att försöka ta oss till ett bra ställe att se Halloweenparaden på var lättare sagt än gjort. Vi råkade hamna där paraddeltagarna samlades och ställdes upp. Poliser överallt som stängde av gator med stängsel, visade folk tillrätta och var behjälpliga på alla sätt och vis. Vi fick vända mer än en gång när vi fastnat på insidan av dessa stängsel. Till slut kom vi fram ungefär 40 minuter innan paraden skulle starta. Det var redan mycket folk men vi fick ganska bra utsikt där vi stod. Temat i år var The Garden of Eartly Delights. Det fanns så mycket att titta på, så många fina utklädnader och fiffiga uppfinningar med spöken, pumpor, kinesiska ormar och en massa annat. En del stora fordon var med även de "utklädda". Efter nån timme räckte det för vår del och vi tog oss tillbaka för att se resten på TV.

En sista heldag i New York, i morgon bär det av hemmåt igen. Innan vi åker till flygplatsen har vi planer på att se Strawberry field, minnesplatsen över John Lennon, som ligger i den del av CentralPark vi har kvar.

Brooklyn, Ground Zero och ständigt jobb.

Wednesday, October 29, 2014 9:17:00 PM

Idag hade vi en seg morgon och kom inte iväg förrän straxt före elva. Vi tog då Metron till Brooklyn vilket säkert tog en halvtimme. Vi kom ut precis vid universitetet. Det här var en helt annan stadsdel än den del av Manhattan vi sett tidigare. Många utslagna människor på gatorna och husen är lägre. Känslan är mer som vilken storstad som helst. Vi gick ner mot Brooklyn bridge för att gå över till Manhattan igen. Brooklyn bridge, med den välkända siluetten, är 850 m lång och gångbanan är gjord i trä. När bron blev klar 1883 och var New Yorks första hängbro. Det är en mäktig känsla att gå över bron!

Vi tog oss efter bron vidare till St. Pauls chapel. Där upprättades en viloplats för brandmän och övrig räddningspersonal efter terrordåden 9/11. Numera finns minnestavlor och sånt folk har skickat från världens hörn i kapellet, som förövrigt även används till gudstjänster förståss.
Vi hamnade på Bill's bar & burger till lunch, ånyo amerikanskt. Men hamburgare är ju gott så varför ändra ett vinnande koncept! :)

På väg mot Metron stannade vi till vid Ground zero. När jag var här sist för fem (?) år sedan var det bara en stor grop med rasmassor och grävmaskiner. Nu har de gjort två stora bassänger med vattenfall och alla de som förolyckades i samband med 9/11 står inristade i den svarta stenen runt kanterna. Ett stort "museum" finns också där numera. Det kändes som de flesta var tagna av att vara där och stämningen var lite tryckt.

Dagens sak att förundras över är det här med jobb....  Utanför vårt hotell på andra sidan gatan ligger en kontorsbyggnad. I dörren in står en man hela dagarna, snygg och prydlig i kostym och blänkande svarta skor. Han låser upp vid sex på morgonen och står kvar till runt 22. Samma sak varje dag. Hoppas att han har bra betalt! På restaurangerna finns massor av serveringspersonal, samma i hotellreceptionen. På gatorna försöker utklädda människor få turister ta kort med Musse, Stålmannen, monioerna eller frihetsgudinnan för att få dricks. På många ställen är personalen utklädd exempelvis såg vi idag en banan som visade folket rätt i kön in till Madame Tussauds.

Jersey gardens mall och The Lion King

Wednesday, October 29, 2014 3:27:00 PM

Idag var det återigen shopping på schemat. Denna gång bestämde vi oss för att ta bussen till ett enormt outlet, Jersey garden mall, som ligger fem minuter från flygplatsen Newark. Bussen gick från Port Authority en stor busstation som den vid Klarabergsviadukten i Stockholm.

Vi köpte biljetter och hade sex minuter på oss att hitta till gate 222 och buss 115. Och vi hann! En halvtimme senare var vi framme och visade våra pass i informationsdisken för att få kupongbok med extra bra rabatter. För oss som kom mer än 40 miles ifrån var den gratis annars kostade kupongerna fem dollar...

Lina hittade några fina toppar, byxor, stövlar och en ny väska.

Vi åt lunch på Popyeye (kan det verkligen ha hetat så?), friterad fisk och räkor med cajun strips och nån typ av scones. Stora portioner är det i det här landet! Vi klarade oss på lunchen resten av dan, orkade ingen middag...

Eftersom vi vaknade som vanligt vid två-tiden på natten, lokal tid, och denna gång inte kunde somna om så gick vi hem och tog en eftermiddagslur. Vi ville ju inte somna på musikalen!

The Lion King! Vilken upplevelse! Fantastiska scendekorationer och fantastiska dräkter och dessutom mycket bra artister. Tyvärr fick man inte ta några kort men det hade nog inte gjort sceneriet rättvisa ändå! Är det nån som ska till New York så kan jag verkligen rekommendera att titta på lejonkungen. Vi hade bra platser som var värda varenda krona.

I morgon ska vi titta lite i Brooklyn. Vi tänkte ta Metron dit så vi får valuta för vårat sjudagarskort. ;) Dessutom behöver fötterna en liten respit. :)

Fruitloops, macaroni & cheese och muffins

Tuesday, October 28, 2014 3:24:00 PM

Tänk vad svårt det kan vara för kroppen att ställa om sig till rätt tid. Vi vaknade båda två mitt i natten och kunde inte somna om på ett par timmar. Nåja vi somnade om till slut och sov en stund till fram emot morgonkvisten.

Frukosten idag intogs på rummet och bestod av mjölk med Fruitloops och morötter. Amerikanskt sött, nyttigt och ganska gott.

Förmiddagen ägnade vi åt lite shopping. Lina inhandlade en vinterjacka på GAP, jättefin.

På vägen gick vi förbi Bryants park där det fanns massa små bodar med allt möjligt. Bland annat fanns det flera stycken med julgransprydnader av alla de slag. De kostade från $5 styck så det måste kosta en del att klä en julgran sådär riktigt amerikanskt! I mitten av bodarna fanns en skridskobana där glada människor åkte runt, runt, runt.

Tillbaka på hotellet för att lämna av våra inköp och äta lunch. Vi fortsatte den amerikanska stilen med att äta macaroni & cheese och en blåbärs muffins.
Tog Metron till 110 St  och kom nästan direkt in i övre västra hörnet av Central park. Central park är ca tre kvadratkilometer stor. Det finns en stor sjö och flera mindre, många fina stigar, broar och stenvalv. Förstår att New Yorkborna behöver denna oas med all grönska och en stund av egen stillhet. Vi såg en massa grå ekorrar, ett par jordekorrar (Piff och Puffs kusiner) och även ett par vattensköldpaddor som satt på en sten i ett av vattendragen.

Efter halva parken sa fötterna stop och benen var stumma så vi tog Metron tillbaka igen. Nedre halvan får vi utforska en annan dag.
Efter att ha vilat fötterna  och spelat MIG en stund åt vi middag på Thank's God it's Friday, TGIF. Hamburgaren var jättegod men i pommesfrittesduellen går absolut poängen till Sverige!

Måndag

Monday, October 27, 2014 6:57:00 PM

Vaknade när det var dags att gå upp hemma i Sverige men lyckades efter nån timme somna om till kl 05:15 New Yorktid. Lina vaknade också tidigt så vi gjorde oss i ordning och gick ut för att leta upp en Starbucks där vi kunde äta frukost redan vid 8-tiden.

Idag var det dags för lite shopping. Men först gick vi och skaffade biljetter till musikalen The Lion king, onsdagkvällens begivenhet. Toy's R us är en gigantisk, fyra våningars leksaksaffär med bland annat ett pariserhjul i mitten. På en av våningarna står en tre meter hög dinosaurie. Man blir som barn på nytt!

Lunchen intogs på Olive Garden, jättegod pasta.

New York är en intensiv stad, aldrig tyst, alltid full fart runt omkring. Höghusen är stora och människorna vi träffat på vänliga. Så långt en kul stad.
På eftermiddagen åkte vi tunnelbana till Macy's och Victoria's secret. För att utnyttja metrokortet ordentligt åkte vi vidare till Chinatown och Little Italy innan fötterna sa stopp och ville hem och vila.

Lina tog ett bad och somnade tidigt. Jag tog en promenad till för att införskaffa mjölk och fruitloops till frukost. Tidig kväll för mig också sen. Man blir trött av alla intryck och sorlet som aldrig tystnar.

New York, New York, New York!

Sunday, October 26, 2014 6:55:00 PM

Dagens resa startade som vanligt med frukost på Mc Donalds på Arlanda efter incheckning och bagagedrop. Det höll på att sluta utan telefon eftersom den var försvunnen när backen kom ut på andra sidan av säkerhetsspärrens genomlysningsband. Till slut hittades den dock på golvet under maskinen, tur det!

Resan gick smidigt hela vägen till NY Penn station. Därifrån gick vi till hotellet som låg 10-14 kvarter bort.  Vi gick lite för långt och fick ta vägen en bit tillbaka igen. Men till slut kom vi rätt!

Radio City Apartments, trevligt ställe ett par kvarter från Times Square. Vi har ett litet kök med  det som kan behövas om man vill ha ett enklare självhushåll, kyl och frys. Perfekt!

Idag bestämde vi oss för att fräscha upp oss efter resan och ta en sväng på stan. Köpte med oss mackor från Subway och satte oss i trappan mitt på Times Square och tittade på folkvimlet och alla reklamskyltar. Tog sedan en ganska tidig kväll och somnade runt nio.