Finnhamn 2005 Tallskog

Julmys på Finnhamn 2005

Hem»Hänt på Mildasberg»[post_title]

Att vi fann en plats som var tystare än hemma kändes rätt befriande. Men så var det på Finnhamn. En skärgårdsö om vintern är något alla borde uppleva. Blir man sedan ompysslad med god mat och bra service är det nästan fulländat.

Maria hade bokat denna helg med tanke på att vi nog skulle behöva en avkopplande helg efter den här rätt röriga hösten. Hon lyckades inte hålla sig längre än till vår bröllopsdag innan hon avslöjade det hela.

Fredagen

För att utnyttja maximalt av helgen tog vi förmiddagsbåten ut på fredagen. Båten tog ca två och en halv timme och fick oss ännu mer avkopplade. Att glida fram i en nästan tom skärgård har den inverkan på något sätt.

Finnhamn 2005 Utsikt

Utsikt från rummet

Väl framme på Finnhamn fick vi hjälp med packningen upp till vandrarhemmet där vi fick ett rum med sjöutsikt. Dusch och toa i korridoren, som det brukar vara på vandrarhem.

På eftermiddagen tog vi en promenad runt en av öarna Finnhamn består av, nämligen l:a Jolpan. Det skulle senare visa sig att detta var den vackraste av de dagar vi var där. Solsken och alldeles vindstilla. Vi njöt av fulla drag och när vi kom tillbaks lagade vi till vår medhavda lunch.

Med kvällsbåten kom de flesta gästerna och själva arrangemanget påbörjades. Det bjöds på kvällsvickning i form av fisksoppa, smörgåsar och ostbricka vilket smakade utmärkt denna kväll.

Lördagen

Vädret var mulet och lite dystert när vi vaknade på lördagen. En typisk hotellfrukost toppad med risgrynsgröt väntade på oss i matsalen vilket inte smakade dumt alls. Vi fick också packa våra lunchpaket att ta med ut på dagens ”äventyr”.

Finnhamn 2005 Tallskog

Magiskt ljus idag

Eftersom vi sett en av öarna igår utforskade vi de andra två idag. Spännande natur med vackra klippor och blandad natur med ekskog och tallmark växande om vartannat får sammanfatta våra upplevelser av Finnhamn. Naturen känns väldigt orörd. Gamla träd som fått ligga där dom fallit och den mångfald av mossa som växer på träden gör skogen trollik. Ibland tittade solen fram och skapade ett fantastisk ljus.

På kvällen serverades det ett klassiskt julbord med skärgårdstema i form av lite fler av havets läckerheter än vanligt. Allt smakade fantastiskt gott efter en dag ute i naturen och Havtornspannacottan kommer att bli något vi minns särskilt.

Söndagen

På söndagen var det om något ändå dystrare och det kändes som solen aldrig riktigt gick upp över horisonten. En lika god frukost serverades denna dag och efter denna åkte de flesta gästerna med morgonbåten hem. Den båten gick dock inte till Vaxholm och att åka till Boda för att ta bussen hem via Stockholm kändes som fel avslutning på helgen varför vi valt att ta det lugnt och invänta kvällsbåten istället. Vi fick behålla rummet under hela dagen så det var bara att njuta av den tid som återstod.

Finnhamn 2005

Sånt här hör en myshelg till

En dryg timmes promenad hann vi med, annars blev det nog mest att ta det lugnt och njuta av stillheten ännu ett tag. Städning och sedan båten hem till Mildasberg igen med hjärtat fullt av minnen.

Sammanfattningsvis om vår resa till Finnhamn

Hur sammanfattar vi våra intryck av denna upplevelse? En klart trevlig och avkopplande helg och har man inte upplevt skärgården om vintern har man missat något. Att se sin favoritö alldeles tyst och stilla ger ett ytterligare perspektiv. Vi hade inte varit på Finnhamn förut, men det blev en trevlig bekantskap. Login var av vandrarhemsklass med extra omsorg om miljön. Det kändes att man pysslat om sitt hus för att skapa en trevlig atmosfär. Servicen var utmärkt och maten som serverades var toppen. Detta arrangemang kostade drygt 1.300 kronor/pers och tycker man det är dyrt går det utmärkt att bara ta in på vandrarhemmet och laga sin medhavda mat själv istället. Vi är nog för bekväma för det och tycker att servicen och maten var en stor del av helhetsupplevelsen.