En vårdag i Wellington

Vi vaknade tidigt i morse och fick se att vi skulle bli bjudna på en riktigt fin vårdag idag. Helt klarblå himmel. Lite kontraster mot i går, vilket innebär att Nya Zeeland fortsätter att vara ett kontrasternas land för oss.

Vi käkade frukost och var sen klara för dagens äventyr. Tanken var att först kolla in färjeterminalen inför i morgon och sen bege sig ut på en promenad i stan. Vi började alltså med att motionera bilen en sväng. Vägarna var osedvanligt tomma för att vara en måndagsmorgon, men något svagt i bakhuvudet låg ett minne om att det kanske var en ledig dag idag. Och nyss kollade vi upp att det faktiskt var så. Nya Zeeland firar Labour day den fjärde måndagen i oktober.

När vi rekat vägen och sett till att allt var ok tankades den och parkerades igen. Kändes bra att ha allt klart inför skuttet över sundet imorgon bitti.

Vyn från hamnen över stadsvyn.

Vädret var strålande och vi började gå efter kajen. Vatten känns som en viktig del av Wellington och staden visade upp sin bästa härifrån tyckte vi. Vi njöt av vädret och tyckte det var helt ok med semester.

Jodå, det fanns burkar här med.

En av de mål vi hade i dag var Nya Zeelands nationalmuseum, Te Papa Tongarewa. Det är ett av världens största nationalmuseum och kändes lockande nog. Vi spenderade ett antal timmar i detta fina museum och alla dess olika utställningar. Det var ett modernt och levande museum som lockade till nyfikenhet och varvade fakta med saker att göra, framför allt för barn.

Te Papa Tongarewa. Här spenderade vi några trevliga timmar.

Nöjda och glada gick vi ut i eftermiddagen som nu bjöd på mindre vårlikt väder. Otroligt vad bortavaron av solen kan göra så här års. Men inte stoppade det oss. Vi vandrade vidare, intog en enkel lunch och följde den väg guideboken föreslagit. Sent på eftermiddagen var vi åter framme vid hotellet. En alltigenom trevlig dag som nu i princip avslutar vår vistelse på Nordön. I morgon går resan vidare söderut mot nya äventyr.

Civic square. På höger sida syns stadsbiblioteket.

Posted by Lasse Monday, October 22, 2012 7:05:00 AM Categories: Burkletning Wellington
Comments are closed on this post.