Madeira 2015

Cablecars, Monte och en botanisk trädgård

Hem»Resor»Madeira 2015»[post_title]

Vi besöker Funchal och går på marknad. Tar linbana till Monte och avslutar med ett besök i den botaniska trädgården.

Vaknade tidigt till ännu en solig dag. Åt frukost i godan ro innan vi tog hotellets buss till Funchal. Idag hade vi planer på att göra Funchal, man ska väl ha sett den stora staden också innan man åker hem.

Funchal och marknaden

Mercado dos Lavradores.

Vi tog en promenad genom stan bort mot marknaden, Mercado dos Lavradores, som enligt guideboken är ett måste om man är i närheten. Marknaden innehöll det mesta. Från färsk fisk som styckades eller filéades enligt önskemål till kryddor och frukter av sällan skådat slag. Några av de mer spektakulära frukterna var väl ananasbanan (som såg ut som en lång grön krokodil utan svans och huvud) och torkade hibiskusblommor. De bjöd gärna på smakprov, det var spännande och för det mesta gott. Det fanns även flera sorters frukter som smakade som passionsfrukt, ungefär, men med olika bismaker som tomat, citron eller apelsin.

Lite pepparfrukter på Mercado dos Lavradores.

Monte

När vi kände oss mätta på marknaden gick vi vidare mot linbanan som skulle ta oss ca 3,5 km upp till byn Monte, som på 1700-talet var en fristad för stadsborna som där passade på att andas lite bergsluft och lyssna på tystnaden.

Vägen till linbanan gick via en liten väg i gamla staden där de flesta dörrarna var målade som riktiga konstverk. Små uteserveringar kantade väggarna. I en affär där julskyltningen var i full gång gick jag in en sväng. I högtalarna skrålade ”Frosty the snowman”, galet! Det känns sååå långt borta när man är här.

Madeira

Dörrdekoration i äldre delen av Funchal.

Det tog ca 20 minuter att åka upp med cabelcarsen så vi var glada att slippa gå (eller köra bil…) det måste varit jobbigare förr… I Monte finns en katedral som syns ända nerifrån hotellet. Den gick vi så klart in i och beskådade fantastiska takmålningar och väggprydnader. Utsikten från taket på katedralen bjöd på en otrolig vy över hela Funchal.

Linbanevyer.

Botaniska trädgården

Vi hade även bestämt oss för att ta en annan linbana till den botaniska trädgården. Så efter en lite kortare tur nedåt fick vi titta på både inhemska växter, figurklippta buskar och mönsterrabatter. En gruvligt lång och seg backe tog oss upp till linbanan igen och jag kan lova att vi var nöjda med att ha kostat på oss lyxen att åka linbana även ner till Funchal igen!

Mönsterträdgård.

Figurklippning.

På väg tillbaka köpte vi lite rostade kastanjer att knapra på innan bussen skulle gå. Det har jag bara ätit en gång för länge sedan när jag var barn och pappa saltbakade dem i ugnen. Kanske blir det till att prova det tricket själva hemmavid.

Madeira 2015

Modell av en sk Palherios. Vill man se fler är Santana ett bra ställe.

Tog en grogg (rött vin och tonic har nog ingen bett bartendrarna om förut, de tittar konstigt varje gång jag ber om det) och tittade på solnedgången innan vi gick upp till vår egen utanför för att njuta av sista kvällen (och ta en dusch…) innan middagen.